Logg InnBrukernavnPassord   Logg p� automatisk:
Bli Medlem
Bli Medlem
Sjekk private meldinger
Sjekk private meldinger
 Forum oversikten » vov.no » Polarhund Prat » Hundeprat

Klokken er: 23:41, Mandag 06 September 2010
Alle klokkeslett er UTC + 1
Start Nytt Tema   Svar på Tema
Side 1 av 2 [19 Innlegg]   Gå til side: 1, 2 Neste
Helse på polarhunder i forhold til andre raser.
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
lasse

rang7

Ble Medlem: 21 Mai 2006

InnleggSkrevet: 20:36, Tirsdag 11 September 2007 
Tittel:  Helse på polarhunder i forhold til andre raser.

Satt å såg litt på resultatene fra øyelysning, HD og AA røngtningen på AM, og tenkte jeg skulle regne litt prosent.... Very Happy Very Happy

Resultatene er litt avrundet siden det er regnet i ett trett hode....

AA: 0% men det var bare 19 avlesninger, så spørst om dette er representativt.. Men kan vel kansje antyde at AA ikke er et STORT problem på rasen.

Katarakt: 1,7% 2 av 118. Ser ikke ut som dette er et stort problem.

HD: 8,7% med >svak HD. 8C og 2D av 114. Er dette gale?

Det er klart at ett år med statestikk ikke sier så mye, men om noen har historien bakover hadde det vært interessangt å sammenlignet resultatene for å se om helsen på dyrene våre er blitt bedre de siste la oss si 10 år.

Hvordan har vi klart oss i forrhold til resten av hundenorge?

Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger 
Marianne

rang7

Ble Medlem: 20 Mar 2007

InnleggSkrevet: 8:57, Onsdag 12 September 2007 
Tittel: Helse hos polarhunder
Emne beskrivelse: God eller dårlig helse?

Heisann Lasse

Flott at du engasjerer deg! Har laget denne type statistikker på grønlandshund i årevis selv.

De siste års undersøkelser sier ikke så mye om rasen nei. Noen av hundene som er undersøkt kan være fra 1 til xx år gamle, det vet man aldri. Det kan være to kull f.eks. Det beste er å samle opplysninger over i hvertfall 5 år og kjøre ut en prosentliste over disse resultatene.

I 1999 laget jeg ferdig en komplett HD liste over grønlandshund. Vi hadde da ca 1100 HD røntgede hunder i landet og HD prosenten var svært lav, så lav at mindre enn dette går det ikke an å få det. Man må huske at det er levende individer vi lager og genetikken er ikke perfekt!
Dessuten finnes det ande typer lidelser/problem man ikke har noe krav om å sjekke offentlig.

Jeg ønsker fortsatt å lage en komplett atferd-og helseundersøkelse over alle våre polare raser.(inkl SH) Problemet er at man sentralt i Norsk Polarhundklubb ikke er interessert. Jeg må derfor ordne det praktiske rundt undersøkelsen samt skaffe penger til dette på egenhånd, noe jeg skal begynne å jobbe med nå i høst. Det har heller ikke vært mulig å skaffe penger til å ha et NP medlemsmøte om dette tema, så nå skal jeg betale for et møte selv, og håper at mange vil sette av en kveld til å høre hvordan slike atferds-og helseundersøkelser blir foretatt hos andre raser.
Kanskje man også sentralt vil forstå bedre hvorfor slike undersøkelser er viktige, hva de kan brukes til i fremtiden og hva vi kan lære av dem. Noen "millioner" kan ingen raseklubb hoste opp, men det hadde vært hyggelig med litt støtte da....... Smile

Jeg skal ha møte med foredragholder snart, og så kommer jeg tilbake med dato etc her på lista senere.

Mvh
Marianne

Fagerstrandvn.52
N-1363 HØVIK
Tlf: (+0047) 93 82 46 44
E-mail: qornoqs_arctic@yahoo.no
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding 
Gisle Uren

rang3

Ble Medlem: 27 Feb 2007

InnleggSkrevet: 11:27, Onsdag 12 September 2007 
Tittel:

Det er liten tvil om at helsen generellt er svært god på de polare rasene. Grunnen er gjerne at eierne og oppdretterne primært er folk som bruker hundene til sine opprinnelige oppgaver. De er da i langt større grad avhengig av hunder som fungerer fysisk, enn folk som primært driver med selskapshunder.

Forskning på/kartlegging av hundenes helse er absolutt interessant. Problemet er som du selv nevner å finansiere slike prosjekt. Finansiering/delfinansiering gjennom en raseklubb som kun har medlemmenes innbetalte kontingent å rutte med er nok ikke verdt å satse på.

Det er kanskje verdt å angripe det fra en annen innfallsvinkel. Hva med å se hvordan prosjektet kan gjøres rimeligere fremfor å slite med å finansiere det. Et førsteskritt kunne da være å ta kontakt med universitets-/høyskolemiljøer og sammen med fagfolk her vurdere om et slikt prosjekt kunne være interessant som hovedoppgave el. for en eller flere studenter. Skolen sørger samtidig for at prosjektet holder sine faglige mål. Det vil også være skolen som hovedsaklig står for den økonomiske biten og studentene som utfører arbeidet som en del av sin undervisning. Noe av den beste kompetanse vi har i Norge er knyttet opp mot slike miljøer.

Jeg vil tro det finnes flere av de faste besøkende her på vov som har kontakter inn i slike miljøer og kan hjelpe med navn på personer det kan være verdt å kontakte.

Det vil uten tvil være langt riemligere å gjennomføre et prosjekt på den måten enn å leie inn et privat firma som skal gjennomføre det. Et privat firma som da må ta seg godt betalt fordi de er et privat firma som skal overleve økonomisk på sitt salg av tjenester.

Når det gjelder medlemsmøte i NP så ville det være en god mulighet til å få treffe mange av klubbens medlemmer ved å benytte seg av klubbens høstsamling. Da er en stor andel av medlemmene tilstede og hund, hundehold og hundefag er langt fremme i folks tanker. Jeg anbefaler deg å ta kontakt med aktivitetskomiteen for å høre om det kan være mulig å sette av tid til et slikt åpent møte. Det vil jeg absolutt tro at det er, vi snakker tross alt kun om en time eller to i løpet av en hel helg. Jeg vet at aktivitetskomiteen skal ha møte kommende helg hvis du ønsker å kontakte dem.

Å arrangere et medlemsmøte på kveldstid, eller på dagtid en vilkårlig helg, vil aldri kunne nå ut til det samme antall medlemmer som å legge dette til en av klubbens fellessamlinger. Medlemmene bor rett og slett for spredt til det.

Lykke til videre med arbeidet.
Gisle
Til Toppen
Marianne

rang7

InnleggSkrevet: 14:17, Onsdag 12 September 2007 
Tittel:

Til Gisle og dere andre

Høyskoler og andre instanser som kan være til hjelp ved en slik undersøkelse er kontaktet for nesten et halvt år siden. Det står ikke på faglig kompetanse når det gjelder selve hundespørsmål, men faktisk det som har med data å gjøre. Så langt "butter" det her, det man trenger penger til er å lage selve dataprogrammet og timene det vil ta en spesialist å gjøre det.
Det er ikke snakk om vanvittig mye penger heller, men ca 30 000 som da kan sikre raseklubbene en database som man kan bygge på i årene som kommer. Det er nesten ikke grenser for hvilke undersøkelser man kan gjøre så lenge grunnmateriell er på plass. Om noen kan greie å lage et slikt program gratis så tar jeg gjerne i mot tips om det. Smile

Jeg har henvendt meg til mange og bedt om hjelp og ideer, og du verden så mange positive mennsker jeg har møtt! Smile Det var vel også mitt håp da jeg leverte førsteutkast til prosjektplan til NPs hovestyret for noen måneder siden at man kunne komme med ideer og mulig forslag til hjelp fra klubben sentralt. Det vil selvsagt veie tyngre om en klubb involverer seg enn "bare lille meg". At NP ikke har penger til dette vet både jeg og andre.

Mitt håp om en medlemsmøte/møte er at vi polarhundeiere kan komme sammen om å forfatte forslag til en slik undersøkelse. Gry Løberg vil være til stede når hun kan og fortelle hvordan de gjør det i andre klubber, i inn-og utland, og så må vi selv være med på å skreddersky den undersøkelsen vi mener at våre raser vil være best tjent med. Vi vil da også få rettledning når det gjelder hva som er arvelig, hvor arvelig er det eller hva er ikke arvelig i det hele tatt. jeg har ikke tenkt å tilby et enste møte, langt i fra, jeg kan reise rundt og misjonere jeg, men et sted må jeg begynne og da gjør jeg det her i Oslo.

Mvh
Marianne

Fagerstrandvn.52
N-1363 HØVIK
Til Toppen
Mari

rang2

Ble Medlem: 13 Mar 2007

InnleggSkrevet: 18:37, Torsdag 13 September 2007 
Tittel:

Heisann!

Høgskolen i Telemark i Bø ved Mona Sæbø, Frode Bergan, Inger Halle og Elin H. Kure har
allerede vært inne og foretatt en genetisk undersøkelse av 86 samojeder (det var fire hunder de ikke fikk nok DNA av etter å ha tatt blodprøver i løpet av tre samlinger i Norsk polarhundklubb. Dette var en masteroppgave eller noe slikt tror jeg.

Jeg kan ikke huske å ha sett resultatene, men dette var iallfall knyttet opp mot øyensykdommen Xlpra, som kan føre til blindhet, og som tidligere er rapportert hos samojeder i USA. Så det var vel kanskje ikke dette dere var ute etter. Uansett så forskes det da tydeligvis litt. Jeg tror forresten heller ikke denne øyensykdommen er registrert i Norge.

Noe annet spennende masterstudentene fra HiT i Bø hadde planer om var å forske på DRD4 genet hos samojedene - et gen som visstnok er spesielt utviklet hos for eksempel basehoppere og andre som driver ekstremsport og som man tror kan ha med adferd å gjøre. Planen var å observere oss samojedeiere sammen med vår samojed (Tror jeg) - samojeder som det var tatt ut dette genet på altså - og så skulle de finne ut noe om atferden hos våre firbeinte - spør meg ikke hvordan - det samme genet (som visstnok også finnes i mange varianter) er visstnok også funnet hos SH.

Vet ikke mer - men det hadde vært artig å hørt hvordan dette gikk - noen som vet Question
Til Toppen
Marianne

rang7

InnleggSkrevet: 20:20, Torsdag 13 September 2007 
Tittel:
Emne beskrivelse: Gen for spesiell type atferd

Hei Mari

Dette var drømmeinlegget for meg vet du...ble helt i fyr og flamme jeg nå. Very Happy

Men har jeg forstått deg rett; skulle man gjøre en undersøkelse om hvordan det er å være eier av en hund som får påvist dette spesielle genet? Om disse hundeierne opplevde at de hadde et vanskeligere hundehold enn en eier av en hund som ikke har fått påvist dette genet?
Jeg har forsøkt å finne frem i noen gamle filer for dette har jeg nemlig hørt om før. Det er gjort undersøkelser på mennesker som vi "vanlige" synes er litt gærne; de som hopper fra Trolltindene, og padler ned i værste elver etc. Noen mennesker virker å mangle evnen til å være redd for det som vi andre vanligvis er redd for. Det er adrenalinkicket de lever både av og for virker det som.

Har du noe tilstand er sykdomsnavn tilknyttet genet DRD4?
Skulle gjerne ha visst litt om arvegangen.

Det du nå har nevnt er noen som er i en ytterkant av det jeg ønsker å undersøke. Jeg ser for meg at alle polarhundeeiere skal fylle ut en haug med meget inngående spørsmål og så skal vi se hva resultatet blir uten noen påvirkning fra personer utenifra. Selvfølgelig vil en slik undersøkelse aldri bli helt objektiv fordi vi mennesker ser ting forskjellig, men jeg håper at når undersøkelsen er hemmelig og når ingen andre kan snoke å se hva nabooppdretter etc har fyllt ut, så vil folk være ærlige. Det bør de være for ærlighet vil gi oss alle bedre svar. Så blir det opptil oss som skal lage skjemaene og være så snedige at vi kan lure folk inn i egne feller. Det er nemlig ikke sjeldent at en hundeeier svarer på to forskjellige måter på samme spørsmål. Vi er ikke så konsekvente vi mennesker! Smile

Skulle du komme over mere stoff om dette så blir jeg glad for å få det!

mvh
Marianne

Fagerstrandvn.52
N-1363 HØVIK
Til Toppen
lasse

rang7

InnleggSkrevet: 22:46, Torsdag 13 September 2007 
Tittel:

Dette med "S"-genet som det blei kaldt i en artikkel i Illustrert vitenskap for en del år siden. der mennesker som hadde dette genet gjerne drev med extremsport eller for den del havnet på skråplanet...

Husker det stod noe om at disse menneskene gikk ikke av veien for å gi det lille ekstra.. med tanke på hunder vist det er det samme.. kan det også ha noe med viljen til å jobbe extra tungt?? Ser jo ofte at høyt girete hunder som kan virke litt tøff av seg ofte er gode trekkhunder....

Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger 
pontus w

rang2

Ble Medlem: 01 Aug 2007

InnleggSkrevet: 23:23, Torsdag 13 September 2007 
Tittel:
Emne beskrivelse: ja

jag tror det är så att tuffare hundar också blir de hundarna man kan lita på "när det gäller",dock krävs det mer av ägaren att få till det under uppväxten. det krävs mycket "vargflockstänkande",konsekvent och tålamod.jag tror nog jag kan tala av egen erfarenhet.
om det är en speciell gen det vet jag inte. Smile Wink
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside 
pontus w

rang2

Ble Medlem: 01 Aug 2007

InnleggSkrevet: 23:32, Torsdag 13 September 2007 
Tittel:
Emne beskrivelse: t

beror givetvis på vad för tuffhet man pratar om också! Smile Wink
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside 
Marianne

rang7

InnleggSkrevet: 9:11, Fredag 14 September 2007 
Tittel:
Emne beskrivelse: Navn på gen

Kalte Illustrert Vitenskap det S-genet? Prøvde å søke opp navnet DRD4 i går på en haug av nettsteder, men fant ikke noe på denne betegnelsen. Jeg syntes navnet var litt rart også, høres ut som en robot fra Star Wars.....

Skal ta noen telefoner og komme tilbake til dere. Smile

Personlig er jeg ikke enig at "gira" hunder er de beste brukshundene, hverken som trekkhunder eller f.eks jakthunder. Jeg opplever at slike hunder bruker unødvendig mye energi på å stresse og mase om unødvendige ting.I hverdagen opplever jeg slike hunder som bråkete og vanskelig å dressere, uansett rase.
De grønlandshunder jeg har nå har et stress nivå på omtrent null. Det samme gjelder jakthunden min. Men når det er dags, for jakt eller trekk/kløv, så går de fra null til hundre fortere enn en Ferrari!
Slike hunder vil jeg ha, og slike bestreber jeg meg på å avle.

Men som sagt og skrevet mange ganger før; vi mennesker er forskjellige og det som noen opplever som en problemhund, kan være en perfekt hund for andre. Det er aldri noe fasitsvar på det.

Mvh
Marianne

Deilig å være på hytta synes Grei. I mellom slagene er køya akkurat passe for en stor, "tøff" grønlandshundhann.....

Fagerstrandvn.52
N-1363 HØVIK
Til Toppen
lasse

rang7

InnleggSkrevet: 11:42, Fredag 14 September 2007 
Tittel:

huker ikke så veldig godt, men tror det var et kallenavn som de brukte fordi at menneskene som hadde dette genet var stadig på utkikk etter spenning.
Makya

rang1

Ble Medlem: 17 Aug 2007

InnleggSkrevet: 12:42, Fredag 14 September 2007 
Tittel: Ang. DRD4

Jeg sjekktet litt og fant en link på denne siden:

http://www.blackwell-synergy.com/doi/abs/10.1111/j.1740-0929.2005.00241.x?cookieSet=1&journalCode=asj

Her kan dere sikkert finne litt info.
Til Toppen
Mari

rang2

Ble Medlem: 13 Mar 2007

InnleggSkrevet: 13:10, Søndag 23 September 2007 
Tittel:

Kort innpå i valpetåka....

Jeg vet dessverre ikke mer enn det jeg har funnet på side 48 i Polarposten nr. 2 i 2006,
men kanskje avlsrådet for samojed vet mer..

Jeg hadde inntrykk av at de ville forske på om hundene som var bærere av genet oppførte seg annerledes enn hundene uten dette genet, men at man da selvfølgelig måtte ta hensyn til mijøpåvirket atferd - og studere oss samojedeiere - og det er jo slettes ikke alltid at vi tobeinte i andre enden av båndet er perfekte Twisted Evil Laughing Laughing
Til Toppen
Marianne

rang7

InnleggSkrevet: 13:21, Søndag 23 September 2007 
Tittel:
Emne beskrivelse: Undersøkelse på samojed

Hei Mari

Har forespurt rundt denne undersøkelsen, og det jeg hørte var at det midlertidig stillstand da vedkommende som sto for undersøkelsen var blitt langtidsykemeldt.

Synd! For håpe vedkommende blir frisk snart og fortsetter med sitt interessante arbeid.

Mvh
Marianne

Fagerstrandvn.52
N-1363 HØVIK
Til Toppen
2 samojeder

rang1

Ble Medlem: 09 Feb 2010

InnleggSkrevet: 10:39, Lørdag 17 Juli 2010 
Tittel:

Endring og kopiering (flyttet til neste side)
Very Happy Smile Surprised Laughing

Sist endret av 2 samojeder den 13:48, Lørdag 17 Juli 2010, endret 1 gang
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
Side 1 av 2 [19 Innlegg]   Gå til side: 1, 2 Neste
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema
 Forum oversikten » vov.no » Polarhund Prat » Hundeprat

Gå Til:  

Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet