Logg InnBrukernavnPassord   Logg p� automatisk:
Bli Medlem
Bli Medlem
Sjekk private meldinger
Sjekk private meldinger
 Forum oversikten » vov.no » Fóring og ernæring

Klokken er: 16:21, Torsdag 09 September 2010
Alle klokkeslett er UTC + 1
Start Nytt Tema   Svar på Tema
Side 1 av 1 [2 Innlegg]  
Sint AM tispe
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
Mutten

rang1

Ble Medlem: 03 Okt 2009

InnleggSkrevet: 18:58, Mandag 26 Juli 2010 
Tittel:  Sint AM tispe

Kan noen hjelpe meg! har en am tispe på 11 mnd som er skikkelig sint på andre hunder når hun hilser på dem,hun flekker tenner med engang og angriper på en måte. dette skjer når hun er i bånd. Når hun får springe løs og herje med andre hunder går det bedre etter hvert. Hun er godt sosialisert med andre hunder,det rare er at hun å eksploderer på hannhunder. Å hva skal jeg gjøre når hun blir sint og flyr i andre hunder? skal jeg ta henne eller skal dem få ordne opp selv?? Hun har ikke løpetid så det er ikke grunnen. Når hun var 3-4 mnd var hun å veldig på dette med å forsvare seg selv når hun skulle hilse på andre hunder. en skikkelig liten tøffing var henne.

lurer på om hun er veldig usikker når hun møter andre hunder,kan det være grunnen til at hun går i forsvarsposisjon med en gang??
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding 
skogtrollet

rang3

Ble Medlem: 19 Jan 2010

InnleggSkrevet: 19:34, Tirsdag 27 Juli 2010 
Tittel:

Om hun virkelig angriper/går i forsvar så er det garantert grunnen til at hun oppfører seg slik. Ingen trygge hunder går i forsvar eller til angrep med mindre de er nødt til det.

Men er du sikker på at hun er sint? Mange tisper liker og sjefe litt rundt, spesielt med hannene og kan si fra ganske kraftig til tider. Tispa mi liker andre tisper mye bedre enn hannhunder.

Jeg ville gjort noe med det nå, det er ikke like enkelt og takle en voksen malamute. Når de er voksne er de både større, sterkere og skarpere i lynnet. Da er det ikke nødvendigvis bare og la de ordne opp selv. I tillegg til at slike fighter like fort kan snu andre veien og bare gjøre henne mer nervøs.

Jeg tror jeg ville fortsatt sosialiseringen i bånd på en positiv måte(om det skulle være noen tvil) og skal du slippe sammen med noen så er det noen forhåndsregler man kan ta før man slipper. Gå en liten tur sammen først, da blir de kjent på avstand og begge to får brent det verste kruttet før man slipper. Slipp på nøytral grunn slik at ingen blir teritoriale. Og til sist, når dere har sluppet så pass på og holde dere i bevegelse, ikke stopp opp på en plass. Dette er med på og holde hundene i bevegelse og litt mer opptatt av ting rundt seg og ikke bare den andre hunden.

Skulle uhellet først være ute så pass på og forhold deg rolig og få slutt på det på enklest mulig vis. Jeg ville ikke skilt hundene rett etterpå, men man kan godt ha å de bånd og ha de i nærheten av hverandre. Da avsluttes ikke økta med en slosskamp, men med to rolige hunder, da blir ikke inntrykket like skremmende lenger og tispa di får se at den andre hunden ikke var farlig. Når det er sagt så er hun enda i en sårbar alder så det beste er jo så klart og styre unna slike situasjoner.

Til sist så ser jeg du sier at hun ikke har løpetid. Har hun akkurat blitt slik? Hun er jo snart 1 år da. Og da får de gjerne en trass/pubertetsrunde og den kan påvirke mye, kan jo være det som holder på og slå inn. Uansett så gjelder det og fortsette sosialiseringen og unngå uhell så godt som mulig.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside 
Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
Side 1 av 1 [2 Innlegg]  
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema
 Forum oversikten » vov.no » Fóring og ernæring

Gå Til:  

Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet