Logg InnBrukernavnPassord   Logg p� automatisk:
Bli Medlem
Bli Medlem
Sjekk private meldinger
Sjekk private meldinger
 Forum oversikten » Presenter din(e) hund(er) eller kom med rasespesifike spørsmål » Alaskan Malamute

Klokken er: 22:47, Mandag 06 September 2010
Alle klokkeslett er UTC + 1
Start Nytt Tema   Svar på Tema
Side 1 av 1 [5 Innlegg]  
Malamute og barn
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
curly86

rang2

Ble Medlem: 09 Okt 2008

InnleggSkrevet: 19:28, Lørdag 24 Juli 2010 
Tittel:  Malamute og barn

Heihei:) Malamutegutten min som blir 2 år i oktober er ikke vant til barn. Er det for sent å venne han til det? Vi venter barn i oktober å jeg begynner å bli litt engstelig. Vi satt ute på altanen ista og det kom en del unger bort på besøk, det som sjedde var at han begynte å hoppe mot dem å bjeffe, jeg tok han bort å da lå han å knurret til dem. Spesielt når dem kommer springene eller springer avgårde reagerer han med å bjeffe/knurre. Ser ut som han er veldig usikker.

Hva bør jeg gjøre i en sånn situasjon? Vil jo ikke at han skal bite noen:(
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding 
skogtrollet

rang3

Ble Medlem: 19 Jan 2010

InnleggSkrevet: 21:49, Lørdag 24 Juli 2010 
Tittel:

Nei, det bør ikke være noe problem i det hele tatt. Det jeg har gjort med tispa mi er at jeg begynte med unger jeg kjente og som var rolige. De fikk beskjed om og feks sette seg ned på gulvet med en godbit i handa og la hunden komme til dem. Etterhvert når hun ble tryggere ble hun utsatt for litt mer viltre unger samt at jeg bestandig hadde godbiter i lomma, slik at om vi møtte unger som ville hilse på så fikk de være med på treningen.

Det er altså viktig og begynne rolig og la ha nbli trygg på unger, prøv og styre unna overveldende situasjoner med mye unger og bråk. Utfordre han etterhvert som han blir tryggere. Ta alltid med godbiter som kan brukes til avledning eller ved og gi dem til unger som vil hilse på.

Uansett vil det nok være stor forskjell på en baby og en vilter 8 åring og det vil være noe helt annet når deres barn vokser opp og blir større enn når et fremmed barn kommer. Min hund som før sprang og gjemte seg bare hun så et barn lar nå barna henge over ryggen og herje rundt eller med henne. Det eneste hun reagerer på er barn som er redde for hun, og det kommer nok av kroppsspråket de får da.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside 
gneldre

rang7

Ble Medlem: 23 Jan 2007

InnleggSkrevet: 10:51, Torsdag 29 Juli 2010 
Tittel:
Emne beskrivelse: Noen erfaringer med barn og baby

Når vi flyttet inn her, kom alle nabolagets barn og ville hilse på hundene.

Barn er spontane, uberegnelige og mange hunder blir usikre. Dermed sier hunden knurr..gå vekk..
Jeg ga barna regler, og lærte dem hva hunden sier når den knurrer. Barna fikk vite at hunden ikke er sint, men sier gå vekk -og at det er veldig viktig å høre på hunden da. Ingen barn får lov til å hilse på hundene uten at eieren er tilstede. Aldri legge seg over hunden eller holde den rundt hodet. Aldri opp i ansiktet på hunden. Aldri hilse på hunden når den ligger inne i huset sitt-det er hundens friområde. Aldri krype inn i hundehuset. Alltid bevege seg rolig sammen med hundene. Jeg viste barna hundenes tennene, og var tydelig på at det er farlig gå bort til hunden dersom den knurrer. Det beste er å la hunden være i fred.
Det ble knurring ved flere annledninger, og barna forstår dette meget innstinktivt..det skal jeg love. Så er det alltid noen barn som ikke får med seg det den voksne sier eller det hunden sier Very Happy
Her har det gått meget bra. Fra en litt usikker, urolig og noe knurrende hund til helt i ro. De barna som kjenner hundene godt er hundene tolerante overfor. Disse barna lærer på sin side opp evt andre barn. Barn som ringer på døra her nå, går rett forbi hundene dersom hundene ikke kommer bort for å hilse selv. Alikevel har vi alltid med oss at det er hunder vi snakker om. Så en viss beredskap har vi hele tiden.

For ett år siden fikk vi en baby. Vi lot hundene snuse og hilse så mye de ville når babyen var i fanget vårt. Hundene var ikke alene med babyen ett eneste sekund de første måndene, og minst mulig fortsatt....Vi øvde inn ordet forsiktig..med ros når de hilste på henne med "lett" snute og tunge. Et viktig prinsipp var å gi hunden mye oppmerksomhet. Passe på at hunden ikke føler seg forbigått og glemt. Ikke utestengt.
Nå går babyen rundt og er veldig mobil. Det vil si at hun oppsøker hundene. Gamle Ex lar henne klatre på seg og tillater alt. Nanook som nå er 4 år flytter seg unna dersom hun kommer rusende. Ellers godtar han henne veldig bra. Han får til og med tigge litt mat av henne innimellom.

Snart kan vi begynne med litt "nei" trening overfor babyen og.... Very Happy
Til Toppen
curly86

rang2

Ble Medlem: 09 Okt 2008

InnleggSkrevet: 14:49, Onsdag 11 August 2010 
Tittel:

Takk for gode tips og råd, skal prøve å gjøre det beste ut av det. Vi venter jo barn i oktober, ville dere latt hunden komme bort å hilse på baby når vi kommer hjem fra sykehuset?Litt usikker på hvordan jeg skal gjøre akkurat det der:)
Til Toppen
SnowTrain

rang1

Ble Medlem: 09 Jan 2009

InnleggSkrevet: 22:45, Onsdag 11 August 2010 
Tittel:

Når det gjelder Malamute og barn skal ikke det være noe problem. MEN når du har fått deg en unge og du kommer hjem sitter vel du deg ikke ute i hundegården (viss du har det da?) med ungen. Husk på at det er du som bestemmer om når og hvordan du vil at han skal hilse på ungen din, og du kommer vel ikke til å legge fra deg ungen med hunden for å gå på do eller gjøre noe annet. Viss du føler at du mister helt kontroll på han kan det kanskje være lurt å ta kontakt med oppdretter og drøfte problemet med den!
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside 
Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
Side 1 av 1 [5 Innlegg]  
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema
 Forum oversikten » Presenter din(e) hund(er) eller kom med rasespesifike spørsmål » Alaskan Malamute

Gå Til:  

Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet
You cannot attach files in this forum
You can download files in this forum
Du kan ikke poste kalender-hendelse i dettte forumet
Return to Top of Page.