Logg InnBrukernavnPassord   Logg p� automatisk:
Bli Medlem
Bli Medlem
Sjekk private meldinger
Sjekk private meldinger
 Forum oversikten » vov.no » Polarhund Prat » Hundeprat

Klokken er: 23:20, Mandag 06 September 2010
Alle klokkeslett er UTC + 1
Start Nytt Tema   Svar på Tema
Side 1 av 1 [9 Innlegg]  
VM i Hundekjøring 2011
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
Marianne

rang7

Ble Medlem: 20 Mar 2007

InnleggSkrevet: 9:38, Fredag 23 Juli 2010 
Tittel:  VM i Hundekjøring 2011
Emne beskrivelse: Egne klasser for renrasede polarhunder

Det internasjonale hundekjøringsforbundet IFSS har bestemt at det for første gang skal tilbys egen klasse for renrasede polarhunder i et vinter VM.
International Federation For Sleddog Sports er hundekjøringen høyeste organ, og de jobber for å innlemme andre forbund (WSA, FISTC, ISDRA) under samme tak. Ikke bare for å gjøre hundekjørerfamilien større og sterkere, men også for at det kun skal finnes en EM og VM tittel. I dag arrangeres det også EM og VM utenom de offisielle forbundene som "eier" tittelen(ESDRA, IFSS).

Først ute er VM i langdistanse med start 3 februar. For første gang i historien skal det arrangeres VM i langdistanse, og også her får renraset egen klasse.
Nordic Breed slik som det defineres av IFSS er Alaskan Malamute, Grønlandshund, Samojed og Siberian Husky. Det er valgfritt om man vil delta i renraset klassen selvsagt, man kan hvis man vil kjøre i A klassen.
Påmeldingen til Langdistanse VM er åpnet, her får alle delta uten at man må kvalifisere seg først. Det vil da bli konkurrert om en VM tittel i 4 klasser:
600 km/600 km NB - 400 km/400 km NB.
Jeg tipper at de fleste med renraset kjenner sin begrensning, i hvertfall de med B hunder, og at det vil bli et stort antall deltagere i 400.
Det må være et visst antall deltagere for at klassen skal ha VM status, det har vært snakket om 10, men dette er ikke avklart enda.

Les mere på den offisielle VM siden her: http://www.sleddog2011.no/article.jsp?id=90

I sprint, mellomdistanse og nordisk tilbys følgende klasser:

Nordisk:
NMSJNB Nordisk Menn Snørekjøring Junior Nordic Breed(17 til 20 år): 3 heat av 10 km, dvs man kjører 10 km hver dag i tre dager.
Det samme for junior kvinner.
Menn/kvinner senior skal også kjøre 10 km hver dag i 3 dager, men selvsagt i separate klasser.

Det er Teknisk Komite Nordisk(TKN) i Norges Hundekjørerforbund(NHF) som kommer til å stå for uttaket av de som er best kvalifisert. Kvalifiseringsløp vil bli annonsert senere.

Slede Sprint:
4-spann junior(14-16 år), 3 dager a 8 km.
Senior det samme.
6-spann: 3 dager a 12 km.
8-spann: 3 dager a 16 km.
U= Åpen: Ubegrenset antall hunder, 3 dager a 24 km.

Slede mellomdistanse:
LMD= 6 spann 3 dager a 42 km.
UNB (men begrenset åpen klasse, maks 12 hunder) 3 dager a 42 km.

TKS (Teknisk komite slede) står for uttak av kvalifiserte kjørere i sprint/md.

Samtlige med polarhunder som skal konkurrere i NB klassen, nordisk, sprint og mellomdistanse, skal til Gåsbu på Hamar!

Hundene må selvsagt være registerte i NKK eller NKK anerkjent register for å delta i NB klassen. Reg beviset må forevises ved innregistrering på arenaene, og chipnr(annen godkjent ID merking) må være påført stamtavlen.

Kjører/løper må være medlem av NHF tilsluttet klubb.(Gjelder nordmenn)

Jeg håper at mange med renraset er interessert i benytte seg av tilbudet og forsøker å kvalifisere seg til deltagelse. Vi kan vel trygt si at takket være noen få ildsjeler som brenner for renraset har gjort at man har fått en fot innenfor døren der det virkelig teller. Både foregående og nåværende NHF styre har backet dette med egne polarhundklasser.
Man kan sikkert ønske seg flere klasser, spesielt innen nordisk, men dette er det vi får i første omgang. Det mye bedre enn ikke noe! Viser vi stor interesse, så skal man ikke se bort i fra at vi senere kan forhandle oss til mere. Man må pent finne seg i å konkurrere i samme klasse, det blir ingen B og C klasser her. Men igjen, viser man interesse er det mye lettere å be om mere senere.

Jeg håper at de som nå har tilgang til raseklubbenes websider,i inn-og utland, linker videre inntil VM siden slik at nyheten når så mange som mulig av deres medlemmer.

Mvh
Marianne Lund
VM komiteen/styret NHF

Fagerstrandvn.52
N-1363 HØVIK
Tlf: (+0047) 93 82 46 44
E-mail: qornoqs_arctic@yahoo.no
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding 
polar

rang6

Ble Medlem: 19 Mar 2007

InnleggSkrevet: 12:34, Fredag 23 Juli 2010 
Tittel:

hvordan blir kvalifiseringen? på åpne løp?
Til Toppen
Marianne

rang7

InnleggSkrevet: 13:50, Fredag 23 Juli 2010 
Tittel:

Det vil bli utpekt uttaksløp av henholdsvis TKN og TKS. Det blir ikke så lett med norske renrasede ettersom vi ikke har NM for renraset, men jeg antar de også vil basere sitt uttak på fjorårets sesong. At noen kan gå glipp av et uttak ettersom de ikke stilte opp på Prøve VM kan skje, men jeg håper at TKS/TKN ser igjennom den glippen.

Når uttaksløpene er bestemt, skal jeg komme tilbake med mere info. Da håper jeg virkelig at raseklubbene følger opp og legger informajsonen ut videre slik at det når så mange som mulig gjennom ulike kanaler. Hvert land får en kvote i hver klasse, Norge antagelig noen flere plasser som vertsnasjon. Dette gjelder ikke for langdistanse, men øvrige grener.

Mvh
Marianne
Til Toppen
oinakka

rang1

Ble Medlem: 28 Jun 2008

InnleggSkrevet: 18:51, Lørdag 24 Juli 2010 
Tittel: vm
Emne beskrivelse: på tide

Det er jo kjempebra at det blir Vm egen klasse for Polarhund LD.Håper det stiller litt polarhunder da.Viktig det for fremtidige løp og Vm,Em.Hørte det var en del innvendinger på dette,Og da tar jeg ikke i.De er vel passelig trangsynt Shocked de som mener at det ikke er plass til polarhunder og.
Til Toppen
Marianne

rang7

InnleggSkrevet: 10:22, Torsdag 29 Juli 2010 
Tittel:

Protestene på at renrasede vil få tildelt egne klasser på kommende VM, har ikke latt vente på seg. En av grunnene til hva jeg betegner som særdeles dårlig oppførsel, er at mange har misforstått Hundekjørertingets vedtak i 2009 med å ikke[u] søke [/u]om å få renraset. Det ble opplyst i klartekst etter denne avstemningen at IFSS kan allikevel kan pålegge NHF å arrangere VM med egne Nordic Breed klasser, og det har da altså skjedd. VM er IFSS' mesterskap, NHF er vert og de utvalgte steder og stadion er sammen med NHF tekniske arrangører for ulike grener.

For de allerede etablerte AH m.m kjørere vil ikke dette bety noe. Ingen skal miste noe, man får bare ekstra klasser.
(I langdistanse synes jeg NB klasse i 600 er unødvendig, det vil kanskje ikke en gang bli nok påmeldte til å få VM status. SH kjørere har også gitt inntrykk av at de ikke vil konkurrerer mot bare renrasede hunder, og derfor vil delta i klassen for alle hundetyper. Det har de selvfølgelig rett til å velge.
For AM, Grl, SAM er ikke 600 km for langt, men de går for tregt og man bør tenke svært grundig igjennom om man vil satse så mye i både trening og penger for å eventuelt bli stoppet pga tidsdiskvalifisering. Den reelle konkurransen vil nok bli i 400 km.)

Ellers er protestene basert på det vi hundefolk er sørgelig gode på; vi er oss selv nok. Mange vet ikke hva renraset egentlig er, hva de står for og er heller ikke interessert i å lære. Hver gang noen nye skal være med, så er det som det knyter seg i enkelte i redsel for å miste noe av egen interesse. Rekruttering fungerer ikke slik, man må utvikle seg og tåle å få nye bekjentskaper.
Jeg personlig står på for dette av hele mitt hjerte og tror det vil være veldig positivt for alle at hundekjørerfamilien blir større. Jeg tror at man vil tjene på et bredere samarbeid på tvers av organisasjoner.
For arrangører vil dette unektelig bety større deltagelse og langt større øknomisk gevinst, mere publikum, mere mediablest og forhåpentligvis en suveren stemning! Smile

Hvis man ser på "demonstrantene" fra en litt mere komisk vinkel, så handler dette ikke om annet enn å prøve noe nytt. De lager et storm i vannglass av dimensjoner, DE skal jo bare gjøre det de alltid ha gjort!
Hvis det ikke fungerer, så vil det antagelig ikke bli prøvet noe mere. Er interessen laber, blir det for få i klassen til å få VM status. Enkelt og greit.

Mvh
Marianne
Til Toppen
hob

rang3

Ble Medlem: 07 Des 2006

InnleggSkrevet: 17:24, Torsdag 29 Juli 2010 
Tittel:

Under prøve VM i Nordisk kjørte jeg i Brukshundklassen. Går denne ut eller blir den arrangert i Holmenkollen?
Marianne

rang7

InnleggSkrevet: 17:40, Torsdag 29 Juli 2010 
Tittel:

I mitt program står det ingen ting om brukshundklasse i nordisk. Det er ikke NHF klasser som gjelder nå, men IFSS' sine klassebetegnelser. IFSS har ingen brukshundklasse(desverre). Det vil derfor bli litt anderledes under selve VM enn det var under Prøve VM/ SOC.
Det går selvsagt an å prøve å kvalifisere seg til enspann pulk, men der tror jeg du vil få det tøft med malamute. Jeg hadde heller satset på 1-2 hunder snørekjøring Nordic Breed på Hamar.

Mvh
Marianne
Til Toppen
TEAMFFW

rang2

Ble Medlem: 30 Okt 2007

InnleggSkrevet: 12:16, Onsdag 04 August 2010 
Tittel:

Dette blir gøy!

Litt synd at det ikke blir A, B, C klasser, bare NB klasse Sad

Jeg skal i uansett gjøre mitt ytterste for å stå startstreken med mitt 4-spann grønlendere.
Oppfordrer herved alle andre med sam, am og grl til gjøre det samme.

Man trenger ikke å ha høy kondomdress faktor for å være med på denne morroa. I prøve vm i vår var det stor begeistring blant folk når de så disse "kjempene" løpe rundt i løypa selv om det gikk sakte.

Very Happy

E-mail : teamffw@hotmail.com

Til Toppen
Marianne

rang7

InnleggSkrevet: 11:13, Mandag 23 August 2010 
Tittel: Medlemskap

Minner igjen om at alle som skal starte i VM være medlem av IFSS tilsluttet klubb. For norske utøvere betyr det at dere må være medlem av en NHF tilsluttet trekkhundklubb.
Dere kan ikke starte kun for Norsk Polarhundklubb, Norsk Alaskan Malamuteklubb eller Norsk Siberian Huskyklubb. Dere må ha gyldig lisens.

Mvh
Marianne
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
Side 1 av 1 [9 Innlegg]  
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema
 Forum oversikten » vov.no » Polarhund Prat » Hundeprat

Gå Til:  

Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet