|
|
| Av |
Innlegg |
Kjolse

Ble Medlem: 15 Apr 2008 Innlegg: 126 Bosted: Heggedal /www.sledehund.com
|
|
|
Til Toppen
|
|
Kjolse

|
Skrevet: 19:17, Onsdag 14 Juli 2010 Tittel:
|
|
|
|
Og en debatt om temaet er jo på sin plass. Dette angår vel alle de polare rasene i større eller mindre grad.
|
|
|
Til Toppen
|
|
Lars

Ble Medlem: 26 Jan 2007 Innlegg: 102 Bosted: Jessheim
|
Skrevet: 11:41, Torsdag 15 Juli 2010 Tittel:
|
|
|
Interessant artikkel som bør tas til etteretning for alle oppdrettere av polarhunder. Utifra bildene og øvrig dokumentasjon i artikkelen er samojedens utvikling i stor grad forandret mht. dens opprinnelse.
Nå er ikke jeg på langt nær noen ekspert, men i hvilken retning har utviklingen tatt når det gjelder AM. GRH og SH? Ser man samme utvikling? Evt. i hvilken retning går utviklingen?
|
|
|
Til Toppen
|
|
2 samojeder

Ble Medlem: 09 Feb 2010 Innlegg: 16
|
Skrevet: 13:36, Torsdag 15 Juli 2010 Tittel:
|
|
|
Interessant. Skal lese dette mange ganger og godt?
Men ett innspill vil jeg kaste ut med en gang : En bredere standarmål som henter litt fra begge sider vil vel kanskje genetisk sett være det sunneste om man tenker rasen genetiske framtid? Samojed er ingen storrase i antall om man lager en rase forbehold de mest aktive trekkfolka.. blir den kanskje enda mindre. Men det er da, selvfølgelig, enda verre å ende opp med en rase som bare kan løpe venstresvinger.
Selv tenker jeg på samojeden som en polar flerbruksrase som aldri blir husky e.l.
En ting.. ikke glem at utstillings hundene på bildet har gjennomgått flere timer med vask, føn, børst, pudder og gele behandling for mest å ligne en "tivoligevinst fra øverste hylle".
|
|
|
Til Toppen
|
|
Kjolse

|
Skrevet: 11:23, Fredag 16 Juli 2010 Tittel:
|
|
|
Ja, samojeden er en ganske liten rase, men å avle på det ikke-funksjonelle er likevel ikke greit i mine øyne. Det er faktisk helt tragisk.
Ang. utstilling og vask/føn: At disse bikkjene har så mye hår at pelsen kan bli så stor, sier egentlig sitt.
|
|
|
Til Toppen
|
|
2 samojeder

Ble Medlem: 09 Feb 2010 Innlegg: 16
|
Skrevet: 13:12, Fredag 16 Juli 2010 Tittel:
|
|
|
Det er iallefall ganske stor forskjell på mine samojeder når de er nedrøytet eller fullpelset.
Oppblåst eller ikke.
Jeg savner mere data på samojeden nå og før som går på gjennomførte trekk/løp. Resultater. Antall hunder registrert før og nå.
Ikke bare henvisning til bilder.
Jeg leter også etter info om hvor mange hunder pr kull (både hos trekkfolk, famile/tur hund, utstillere o.l) som blir/kan bli gode trekkhunder.
Jeg synes mye synsing fra begge sidene ikke imponerer meg.
Jeg tror personlig at samojeden er en sunn og vakker hunderase (fortsatt)
Noe annet: ser du på hjemmesiden til polahundklubben og samojed ser det ut som om det er 19 samojeder fra 2(3) oppdretter som har trekkhundchampionat (listen har trolig ikke blitt oppdatert siden 2008-9).
Ett utspill fra meg er at Samojeden i utgangspunktet er en ganske "flerbrukshund".. mer enn de andre trekkrasene. Men som trives med å jobbe "med å bruke musklene"/trekke.
(nevner at jeg er i orienteringsfasen )
|
|
|
Til Toppen
|
|
Millan.N
Ble Medlem: 10 Jul 2010 Innlegg: 3
|
|
|