|
|
| Av |
Innlegg |
jannen

Ble Medlem: 12 Aug 2008 Innlegg: 12
|
Skrevet: 10:51, Søndag 20 Juni 2010 Tittel:
Hundehus |
|
|
|
Jeg lurer på hva som er vanlig å bruke til tak på hundehus?
|
|
|
Til Toppen
|
|
Gisle Uren

Ble Medlem: 27 Feb 2007 Innlegg: 95 Bosted: Røros
|
Skrevet: 13:03, Tirsdag 22 Juni 2010 Tittel:
|
|
|
Det mest vanlige er nok en eller annen form for takpapp eller shingel. Dette er et relativt forgjengelig materiale som ikke tåler så mye gnaging før den flerres, tydeligvis til stor glede for mange hunder...
Mange bruker også forskalingsplater i kryssfinér, den som ser ut som brun/oljet kryssfinér. Jeg husker ikke navnet på den i farten.
Selv bruker jeg nå svart plastbelagt/lakkert stålplate 0,7 mm tykk, av samme type som brukes til dør og vindusbeslag. Dette er noe jeg har tilgjengelig gjennom jobben hvor vi også har stor platesaks og knekke slik at jeg får klippet i riktige mål og knekt en 90 graders kant til dryppkant nederst. Dette har vist seg å være et tilnærmet uslitelig tekkingsmateriale.
Gisle
_________________ www.rennfokk.no
|
|
|
Til Toppen
|
|
gneldre

Ble Medlem: 23 Jan 2007 Innlegg: 516 Bosted: Lillehammer
|
Skrevet: 12:26, Torsdag 24 Juni 2010 Tittel:
|
|
|
| Gisle Uren skrev: |
Mange bruker også forskalingsplater i kryssfinér, den som ser ut som brun/oljet kryssfinér. Jeg husker ikke navnet på den i farten.
|
Og den er dyr, men utrolig solid og varig. Varer lenger enn hunden.
|
|
|
Til Toppen
|
|
2 samojeder

Ble Medlem: 09 Feb 2010 Innlegg: 16
|
Skrevet: 16:51, Tirsdag 29 Juni 2010 Tittel:
|
|
|
Tipsene ang tak er notert
Noen som har "Oppskrift" (plantegning) på hvordan jeg kan bygge ett enkelt/dobbelt hundehus med flatt --> litt skrått tak?
Hilsen "nesten 10 000 tommetotta" og som vil ha bygging av lite hundehus inn med t-skje.. kanskje intravenøst om mulig. (er litt praktisk da)
|
|
|
Til Toppen
|
|
Siv2ne

Ble Medlem: 18 Jun 2008 Innlegg: 254 Bosted: Jørpeland
|
Skrevet: 22:23, Tirsdag 29 Juni 2010 Tittel:
|
|
|
Enkleste er vel bare å spikre rundt en palle - da har du ferdig bunn. 4 hjørnestolper i den høyden du vil ha, 2 av dem litt lavere enn de andre hvis du vil taket skal skråne litt. Så kler du bare rundt. Taket kan du lage som en kasse som går utenpå det hele og som du fester med hengsler, da får du løftet det og gjort greit reint innimellom da blir det også tett for vann rundt.
|
Til Toppen
|
|
på vidda

Ble Medlem: 13 Des 2006 Innlegg: 22 Bosted: Lunner
|
Skrevet: 15:51, Onsdag 30 Juni 2010 Tittel:
|
|
|
Tipset til Siv Tone er enkelt og godt, når det gjelder inngang så ville jeg laget denne på en langside helt mot hjørnet til kortsiden. På den måten får hunden en "hule" hvor den kan krype inn og ligge uforstyrret, eller ligge i åpningen og glane . En 2"*4" på høykant i inngangen er god å legge hodet på og i tillegg holder den halmen inne
Morten
|
|
|
Til Toppen
|
|
2 samojeder

|
Skrevet: 5:06, Søndag 04 Juli 2010 Tittel:
|
|
|
1000 Takk for tipset "Siv 2ne" og "På Vidda"
Tror jaggu jeg skjønte tegningen
Det var bra "På vidda" forklarte åpningen (ellers så hadde jeg vel sprikret den helt igjen).
Hvilken tykkelse/størrelse bør hjørneplankene og "bekledningsplankene"?
Høyde på huset?
Skal jeg kle igjen pallen i bunnen?
|
|
|
Til Toppen
|
|
polar

Ble Medlem: 19 Mar 2007 Innlegg: 446 Bosted: akershus
|
Skrevet: 10:42, Søndag 04 Juli 2010 Tittel:
|
|
|
|
Lurt å kle igjen pallen i bunnen, så ikke hunden tråkker igjennom og skader seg
|
|
|
Til Toppen
|
|
2 samojeder

|
Skrevet: 10:56, Tirsdag 06 Juli 2010 Tittel:
|
|
|
SÅ klar
Tenkte mer på eksakt hvordan og med hva..
Jeg som ikke har peiling kan liksom ikke gå på byggmaker å si at jeg skal
ha.. ehh mmm.. e.. planker til hundehuset mitt ?
Som sakt ..helt blank på slike ting.
|
|
|
Til Toppen
|
|
polar

Ble Medlem: 19 Mar 2007 Innlegg: 446 Bosted: akershus
|
Skrevet: 11:55, Tirsdag 06 Juli 2010 Tittel:
|
|
|
da er vi to... her har vi kledd pallene med kryssfinèrplater. men det er de pallene som ligger i hundegården som fungerer som "soleseg-plattinger". Huset er bygget av treplank i bunnen, har bygget vegger og tak av kryssfinérplater:) (isolert gulv og tak da). http://www.byggmax.com/no-no/Prod/PID-1005.aspx
|
|
|
Til Toppen
|
|
Gisle Uren

Ble Medlem: 27 Feb 2007 Innlegg: 95 Bosted: Røros
|
Skrevet: 20:57, Tirsdag 06 Juli 2010 Tittel:
|
|
|
Utvendig kledningsbord beregnet til bolighus er godt egnet til hundehus. Dersom en velger pløyd panel (høvlet med not og fjær) eller eks dobbelfals blir veggene tilstrekkelig vindtett også.
Jeg har god erfaring med å prefabrikkere hundehusene, dvs bygge ferdig alle veggene, taket og gulvet som elementer, og så sette alt sammen inne i hundegården. Da gjør det ikke noe om det ferdige huset er større enn døråpningen eller om det blir relativt tungt.
En enkel og funksjonell variant er å bruke liggende panel som stiftes, spikres eller skrus fast i vindskiene (de loddrette bordene i hjørnene). Vindskiene på to av de fire elementene, eks på langsidene, stikker utenfor panelet mens det på de to andre sidene går kant i kant med panelet. Dette gir da en god mulighet til å skru gjennom vindskiene på langveggen og inn i vindski eller panelbordene på kortveggen for å montere sammen huset.
Taket lager jeg som regel som en lem som legges oppå huset. Dersom taket er laget av kledingsbord eller tilsvarende med tett taktekking samt kantlister, er det som regel så tungt at det ikke trengs noe hengsling eller annet feste til huset. Jeg har i løpet av over 12 år med dette patentet aldri opplevd at taket har blitt blåst av eller løftet bort av en hund. For at taket skal ligge stabilt sideveis sages det hakk i veggelementene som passer til tverrliggerne som binder bordene i taket sammen. Taket kan godt lages slik at det stikker 10 cm utenfor veggene.
For å feste veggene til pallen som utgjør gulvet, forlenges vindskiene slik at de stikker ut 10-12 cm i nedkant av veggellementet. Disse utstikkende vindskiene passer da godt overens med hjørneklossene på en europall og skrus fast i dem.
For hus bygget på europall vil jeg foreslå at korveggene lages 80 cm breie og med yttersiden av vindskien lagt i flukt med enden av panelbordene. Langveggene lages med panelbord på 116 cm lengde og vindskiene festes slik at de stikker 4 cm utenfor panelbordene på hver side (dette tilsvarer ca tykkelsen av panelbord og vindski i kortveggen). Totalt er da langveggen 122 cm lang.
Terasseskruer er velegnet til hundehus. De er som regel elloksert eller overflatebehandlet på annet vis og står godt i mot både vær og hundepiss i mange år.
Håper forklaringen var forståelig og kan være til hjelp. Jeg skal prøve å få tatt et bilde i løpet av uken som kan illustrere forklaringen.
Gisle
_________________ www.rennfokk.no
|
|
|
Til Toppen
|
|
2 samojeder

|
Skrevet: 10:16, Onsdag 07 Juli 2010 Tittel:
|
|
|
1000-takk Gisle for en omfattende og supergod forklaring.
Skal lese den noen ganger å så sette meg ned å tegne det du sier
Kjempefint med bilde.
Jeg har pt ikke hundegård og hundene ligger inne. Men vi flytter om 1-2 mnd og da kommer det opp hundegård.
Lillegutt på 9 mnd ligger ute å sover på verandaen hver natt.
Noe han har "krevd" selv siden i vinter.
Jeg hadde igrunnen ikke tenkt at de skulle ligge ute.. men ser at det er jo det han vil.
|
|
|
Til Toppen
|
|
kurt
Ble Medlem: 04 Apr 2010 Innlegg: 1
|
Skrevet: 21:25, Torsdag 22 Juli 2010 Tittel:
Tak hundehus Emne beskrivelse: kryssfiner |
|
|
De brunr oljete kryssfiner plater kalles vannfast kryssfiner.
kurt
|
|
|
Til Toppen
|
|
|