Logg InnBrukernavnPassord   Logg p� automatisk:
Bli Medlem
Bli Medlem
Sjekk private meldinger
Sjekk private meldinger
 Forum oversikten » vov.no » Polarhund Prat » Hundeprat

Klokken er: 17:25, Torsdag 09 September 2010
Alle klokkeslett er UTC + 1
Start Nytt Tema   Svar på Tema
Side 1 av 2 [21 Innlegg]   Gå til side: 1, 2 Neste
Noen som trenger hjelp med kjøring og trening? Trøndelag
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
Ronny

rang1

Ble Medlem: 28 Jan 2010

InnleggSkrevet: 0:04, Lørdag 30 Januar 2010 
Tittel:  Noen som trenger hjelp med kjøring og trening? Trøndelag

Hei alle sammen og Godt Nytt År.

Har drevet med fuglehunder og jaktprøver tidligere, men pr dags dato har jeg ingen hunder. Jeg har alltid hatt en drøm om ha et spann på 4-6 hunder, men det har liksom aldri passet..eller blitt prioritert:=(

Nå er jeg kommet til en "fase" i livet( snart 40=krise..hehe..) hvor det ikke kjennes ut som det er noen vei utenom..I løpet av en 3 års periode skal dette realiseres og jeg trenger masse råd og tips!!

Har sjekket raseklubbenes sider og lest mye, men har lite praksis innenfor feltet. Ser ikke for meg en større frihetsfølelse enn det å stå bak på sleden og ta meg dit jeg vil helt uavhengige av alle andre bortsett fra hundene da..Ser for meg å ta over/ kjøpe et spann evt unghunder, ikke aktuelt med valper.

Formålet er å kunne dra på fjellet på 2-10 dagers turer, og kjenner jeg meg selv rett så blir det å prøve seg på noen konkurranser også etterhvert:=)

Hva ligger kostnadsnivået på pr hund? Jeg hadde på det meste 2 hunder og det koster jo en del bare det å holde hundene med mat....

Ser jo at noen skriver de har opptil 50 hunder, men da må dette være totalt, inklusive hunder satt bort på for evt utleid?Hvis ikke må det være et voldsomt matbudsjett...

Jeg skjønner at svaret på det neste spml er som "baken"(todelt), men Hvilke raser anbefaler dere til mitt bruk? AH, SH, AM, GRLH...

Hvilken type slede passer til mitt bruk? Mest tur med lavvo og oppakning for helge turer, men også med mulighet for konkurranser.

Sånn avslutningsvis så vil jeg bare si at jeg skjønner det ikke finnes noen fasitsvar på de tingene som jeg har spurt om, men setter utrolig stor pris på tilbakemelding:=)

Jeg trenger vel både rådgivning og veiledning....

Hvis noen trenger hjelp så må dere si fra, vil gjerne komme å lære å hjelpe til.

Hvor skal jeg starte....??

Holder til i Trøndelag by the way..

På forhånd takk.

Ronny

Sist endret av Ronny den 18:19, Mandag 01 Februar 2010, endret 3 ganger
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding 
Hallingmutten

rang3

Ble Medlem: 04 Jan 2010

InnleggSkrevet: 9:09, Lørdag 30 Januar 2010 
Tittel:

Selv har jeg av rasen Alaskan Malamute, og trives med det.
Hvis fart er noe du prioriterer, så vil jeg anbefale deg Alaskan Husky. Og iallefall, hvis løp er høyt på lista. Alaskan Huskyen er også en fortreffelig kløvhund, og en lettere hunderase å holde i større skala, og langt billigere å kjøpe inn.Men aldri ha flere hunder enn du har råd til å fore og stelle forsvarlig .

Ta en titt på dette f.eks. http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=20358473

Ellers så anbefaler jeg deg å gå inn på stamtavla.no

Mange gode sleder å velge imellom, men har du råd, så anbefaler jeg deg å gå for en med alu ski.

Vedr. kostnader, ved hold av det antallet hunder du er innpå, så er det lett å få for avtaler, jeg har 50 % rabatt hos Eukanuba, og får foret levert kostnadsfritt på døra, ved innkjøp av minimum en palle i slengen. Hundegård anlegget her, har hittil kostet ca 90000,-. Men da har hundene sin egen gård på 15 Kvm,og en felles løpe gård på ca 100 kvm, og alt er belagt med betongheller av typen svelvik med grus oppå.Hundegårdselement fra KK import,typen sveno.Anlegget er for 6 hunder.

For de aller fleste som driver på med dette, så er dette en aktivitet isteden for dyre syden ferier, utagerende uteliv etc, ikke i tillegg. Så før en hiver seg rundt, og kjøper inn hunder og utstyr, så bør man på forhånd være mer enn hundre prosent sikker på at dette virkelig er noe en vil drive på med. Utrolig tidkrevende, og til tider frustrerende, og utrolig kostbart.

Enkleste måten å komme igang med hundekjøring på, er å kjøpe inn en pensjonert lederhund, ifra en erfaren hundekjører, denne vil da lære opp unghundene mer effektivt og bedre på noen måneder, enn hva selv en dreven hundekjører noensinne kommer til å klare.Eller kjøpe et helt spann, fra noen som legger opp. Stadig slike til salgs.

Ellers så bør du ta kontakt med en lokal hundekjører klubb, der får du mange gode tips og råd ifra drevne hundekjørere. Ofte har de kurs for nybegynnere.Og mye brukt utstyr selges ofte internt i klubbene.
Gå inn på Norges hundekjørerforbund sine nettsider, der finner du oversikt på alle trekk og hundekjører klubbene i Norge. Jeg ville startet der, og tatt kontakt med den nærmeste lokale klubb.
Til Toppen
Siv2ne

rang5

Ble Medlem: 18 Jun 2008

InnleggSkrevet: 12:13, Lørdag 30 Januar 2010 
Tittel:

Først og fremst ville jeg hevet meg på vintersamlingen til NAMK som skal være på Gomobu - se invitasjon på hjemmesidene til klubben. Så kan du jo høre med folk der iforhold til malamuten ihvertfall. Det skal både være løp og sosialt samvær og vi en knall kjekke å henge sammen med altså... hihi Laughing
Ronny

rang1

InnleggSkrevet: 15:31, Søndag 31 Januar 2010 
Tittel:

Tusen takk begge 2 for at dere tok dere tid til å svare:=)
Drar på Røros neste helg, får se om jeg får pratet med noen i miljøet der:=)

Takker

Ronny
Til Toppen
lasse

rang7

Ble Medlem: 21 Mai 2006

InnleggSkrevet: 21:19, Søndag 31 Januar 2010 
Tittel:

ja,, det burde være nok hunder og hundefolk der den helgen ja... Very Happy
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger 
Anne i ødemarka

rang4

Ble Medlem: 26 Feb 2007

InnleggSkrevet: 21:55, Søndag 31 Januar 2010 
Tittel: Rørosløpet
Emne beskrivelse: se litt på hundene

Hei

Rørosløpet har deltakende hunder fra følgende raser: Alaskan Malamute, Grønlandshund, Samojedhund, Siberian Husky. Det starter også mange spann med alaska huskyer og i tillegg et par spann med vorsteh. Hvis du har mulighet, så går starten fra Idrettsparken kl. 10 på lørdag. I tillegg er de fleste spannene ventet inn fra ca kl.12-13 på søndag samme sted. Dette er i allefall en fin anledning til å se mindre spann og arbeidsomme hunder.

AM, GRL og SAM går ikke like raskt som de øvrige hundene, men er flotte turkamerater. På hjemmesidene til klubben, finner du også oversikter over oppdrettere og mange har link til egen hjemmeside.

Forøvrig har Norsk Polarhundklubb avd. Midt-Norge samling på Langen gjestegård helga etter Femund/Rørosløp. Der er det mulighet til å være med og prøve å kjøre, og snakke med hundefolk som har ulikt antall hunder, ulike raser og ulikt fokus på hundeholdet sitt /(løp/tur - begge deler osv)

Lykke til uansett hva du velger!

Mvh
Anne
Til Toppen
Ronny

rang1

InnleggSkrevet: 13:59, Mandag 01 Februar 2010 
Tittel:

Takker igjen, setter pris på tips og tips Smile

Ronny
Til Toppen
Kjolse

rang3

Ble Medlem: 15 Apr 2008

InnleggSkrevet: 12:39, Onsdag 03 Februar 2010 
Tittel:

Du skriver mest tur, da vil jeg slå et slag for samojed el. grønlandshund - passe raske og fine turkamerater som trenger minimalt med stell i kulda. Plasser en hund av disse rasene ute i minus 25, og de klarer seg utmerket!

Hvorfor ikke prøve deg på ski med nordisk slede/pulk med en el. to hunder i første omgang?

Jeg vet om to med samojed i Sør-Tr. som helt sikkert tar deg imot om du vil titte og hilse på bikkjer. Se www.tresleder.no og http://vinterskogen.blogspot.com/

Vh Kjetil O. / www.sledehund.com
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside 
Ronny

rang1

InnleggSkrevet: 13:18, Onsdag 03 Februar 2010 
Tittel:

Hei Kjetil.

Har drevet med fuglehunder tidligere og iden forbindelse drev jeg snørekjøring på hobbybasis med mine 2 pointere. Og det gikk unna for å si det sånn:=) Nå har jeg lyst til å kunne pakke full sleden og bevege meg over større områder i løpet av en helgetur:=)

Har lyst til å prøve meg på litt konkurranser etterhvert og da synes jeg det er greit å ha den muligheten når jeg først skal investere. Men som sagt jeg kan veldig lite om de forskjellige polare rasene, det jeg har ervervet meg av kunnskap innen disse rasene er stort sett lest.. og av det jeg kan lese så er det ah som er den raskeste langdistanse hunden.
Grønlandshund kan være et alternativ ja, de virker som meget robuste hunder

Hilsen

Ronny
Til Toppen
Gisle Uren

rang3

Ble Medlem: 27 Feb 2007

InnleggSkrevet: 10:44, Fredag 05 Februar 2010 
Tittel:

Uansett hvilken hundetype du velger å starte opp med, vil jeg anbefale deg å bygge opp spannet langsomt, gjerne over minst like mange år som spannet er i antall hunder. Særlig er dette viktig dersom du ønsker å holde på med hundekjøring noen år og ikke brenne deg ut etter første sesong fordi du lar deg friste til å bite over mer enn du klarer å svelge. Det finnes ingen stoppknapp på sleden slik at du kan ”slå av spannet” når en kritisk situasjon oppstår.

Tenk godt igjennom hvilken type hundekjøring som er viktigst for deg og velg hundetype deretter. Om løpskjøring på høyt nivå er en prioritet, vil du trolig aldri bli fornøyd med en renrasede hunder. Dersom friluftslivet er det viktigste, vil du trolig bli meget fornøyd med renrasede hunder. Det finnes også et brukbart antall løp innad i miljøet for renrasede polarhunder der en kan få dekket behovet for en middels løpsinteresse også.

Når du bygger opp et spann vil jeg anbefale å gjøre det et individ om gangen over flere år. Jeg vil også anbefale å rekruttere valper inn i spannet fremfor voksne hunder. Dette er selvsagt av flere grunner, men viktigst er kanskje fordi du da har størst sjanse for å få et velfungerende og harmonisk spann med et minimum av interne stridigheter.

Begynn i det små, bygg spannet langsomt opp og få god kjennskap til hver enkelt hund før du utvider med en ny. Du vil da oppleve at din egen grense for hva du føler det er forsvarlig å kjøre med vil vokse i takt med din erfaring. Går du for fort frem er det en stor fare for at du ikke vil merke hvor komfortgrensen går før du har oversteget den med en hund eller to. Da kan det være vanskelig å snu.

Jeg skrev for et par år siden en artikkel for Polarposten om det å utvide antallet hunder. Jeg har lagt den ut på hjemmesiden vår, www.rennfokk.no, under ”Aktiviteter” hvis du skulle ha interesse av å lese den.

Gisle

Ronny

rang1

InnleggSkrevet: 16:41, Fredag 05 Februar 2010 
Tittel:

Hei Gisle

Takk for god tilbakemelding. Har lest artikkelen din og det virker som det var mye fornuftig der ja. Skal på Røros førstkommende søndag og godt mulig jeg slår på tråden da, men rekner vel med dere er ganske opptatt.Som jeg sa tidligere så er det først om ca 2 år at dette skal bli en realitet. Blir ikke noe handling før den tid, men vil gjøre meg kjent i miljøet og prøve å knytte kontakter.

Hilsen

Ronny
Til Toppen
polar

rang6

Ble Medlem: 19 Mar 2007

InnleggSkrevet: 19:43, Lørdag 06 Februar 2010 
Tittel:

Gisle, bra artikkel. Det er viktig å ikke haste seg fram.

Vil likevel komme med noen kommentarer. Det er nok litt raseavhengig og individavhengig om man kan bygge opp flokken med voksne hunder. Jeg har siberian husky, har ikke en dag hatt problemer med å bygge opp en liten gjeng (nå 5). Begynte med en tispe, fikk inn en tispe som var året eldre, deretter en som var et år eldre enn det igjen og så en hanhund og til slutt en yngre tispe. Har ikke hatt en eneste slåsskamp. I gården går de 3 +2 sammen, alle løse sammen når jeg er hjemme (og det er ikke er løpetid). Har da såklart valgt individer jeg på forhånd tror går bra sammen.
Mange har begynt på samme måte som meg. Altså overtatt voksne og unghunder som ikke har vært gode nok for dem som satser. (i sjeldnere tilfeller selges gode hunder. dyrt. )

Sist endret av polar den 16:45, Søndag 07 Februar 2010, endret 1 gang
Til Toppen
Hallingmutten

rang3

Ble Medlem: 04 Jan 2010

InnleggSkrevet: 14:02, Søndag 07 Februar 2010 
Tittel:

Gisle, syns du bør kontakte Sigrid Ekran blant annet, og for øvrig mange ellers i Norges toppen innen hundekjøring, og lære de ett eller annet om tempo på å bygge opp hundespann. Hvor fort en går fram, avhenger ene og alene om ambisjoner og ressurser, intet annet. Finnes ikke noe fasit svar omkring dette, og forøvrig, så er det kun innen ren rase miljøet man møter på slike håpløse råd og meninger.
Til Toppen
lasse

rang7

Ble Medlem: 21 Mai 2006

InnleggSkrevet: 23:42, Søndag 07 Februar 2010 
Tittel:

nå er jo det stor forsjell på et renraset hundehold og en flokk AH som er løpsbikkjer.
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger 
polar

rang6

Ble Medlem: 19 Mar 2007

InnleggSkrevet: 7:41, Mandag 08 Februar 2010 
Tittel:

det kommer an på hva slags rase det er det, Lasse... Vet mange som har bygget opp siberianspann ved å ta inn voksne og halvvoksne individer også. uten problemer
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
Side 1 av 2 [21 Innlegg]   Gå til side: 1, 2 Neste
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema
 Forum oversikten » vov.no » Polarhund Prat » Hundeprat

Gå Til:  

Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet